onsdag 3. juni 2009

Dag 1.

Greit..
Hva skriver man her?

I går begynte jeg å forberede meg til stortingsvalget.
Ikke det at jeg egentlig trenger det. Er ganske sikker på hva jeg kommer til å stemme, nemlig Høyre, og siden jeg bare er ganske sikker, ikke helt, lastet jeg ned Høyres partiprogram i PDF-format. Riktig nok bare et utkast, dog.

Jeg har sålangt blitt positivt overrasket. Høyre vil bl.a. lovfeste karakterer fra 5. eller 6. klasse og oppover. Det er bra.
De skriver også "Høyre vil sikre at skolen i sterkere grad blir tilpasset den enkelte elev og student, ikke minst med tanke på.." også kommer det vanlige kjaset om barn med lærevansker.

Ikke missforstå; barn med vansker for å lære, eller andre problemer må få den oppfølgingen de trenger, men det jeg vil frem til er at Høyre ikke bare vil ha "de svake" så langt opp som mulig, de vil også ha "de sterke" så langt opp som mulig, noe Sosialistene (les: kommunistene) her til lands ikke vil ha noe av.
De er mest interesserte i å få alle elevene til et middels nivå. De gir de med problemer all støtte og alle midler de trenger for å hevde seg, mens de rett og slett glemmer talentfulle barn. "Alle er (les: skal være) like gode!"
De vil lage gjennomsnittmennesker.
Høyre, derimot, vil gi alle det de trenger for å komme seg så langt opp som mulig. Så sier i alle fall partiprogrammet.

Det er bra.

Av andre ting jeg kommer på i farta er at de vil utvikle et system for anonym retting av prøver, som ikke går på bekostning av lærerens individuelle tilbakemelding og oppfølging av elevene - noe jeg ble særs positivt overrasket av.
Det av den grunn at jeg selv har spekulert på stupiditeten det mennesket som kom på dagens system for retting av prøver måtte ha levd med.

Jeg vil antakeligvis fortsette på dette temaet fremover mot valget, og her er link til utkastet av Høyres partiprogram:

http://www.hoyre.no//portal/filearchive/muligheter_for_alle_...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar