fredag 5. juni 2009

Dag 3 - siden jeg plutselig ble full i går.

EU?

Bør Norge bli medlem av den Europeiske Union?
Vi får kjøpt billig brennevin, kjøtt og tobakk, men er det verdt det?
Grensene vil åpne for mer enn bare dagligvarehandel. Dette vil vel antakeligvis gå ut over den private næringssektoren til slutt?
I tillegg til at det i disse dager er nærmere 20 millioner arbeidsledige i alle de 27 EU-landene til sammen. Hva vil konsekvensene for norske statsborgere være? For ikke å snakke om norsk ungdom som trenger praksistid i bedrifter for å fullføre fagbrev og lignende.

Også er det dette med Brussel. Om Norge blir med i EU, vil mange vitale - for å sette det på spissen, avgjørelser bli tatt der, og ikke av folket i landet det gjelder, slik som det er i dag. Demokratiet vil i en viss grad bli amputert.
Mange ”EU-omspennende” vil bli tatt, avgjørelser som kanskje ikke er fordelaktige for Norge. Det er slik de opererer i EU. De lager regelverker som må følges av alle EU-land. Mange av disse er helt bak mål.
De innførte eksempelvis et reglement som tok for seg hvor mange grader krummingen på en banan må være for å kunne selge den.

Jeg tror Norge klarer seg fint utenfor EU. Vi eksporterer hovedsakelig olje, gass, fisk og strøm, noe resten av Europa ikke har så alt for mye av. De trenger oss uansett om vi er med eller ikke.
Også tviler jeg på at Kong Harald får hodet sitt trykt på noen mynter av euro - valutaen.

Høyre, er etter det jeg har fått med meg, for EU. Godt at denne avgjørelsen ikke er Høyres alene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar